Hellenic Airlines



H HELLENIC Airlines [κωδικοί - / HLN] ηταν μια κλασική περίπτωση αεροπορικής εταιρείας-φούσκα. Εμφανίστηκε ξαφνικά, αναλύοντας την προκάλεσε σούσουρο με την ύπαρξη και τα στοιχεία που την αποτελούσαν, και έσβησε πριν προλάβει να αναγράψει έστω το νηολόγιο στο μοναδικό αεροσκάφος που πήρε τα χρώματά της. Ιδρυθήκε τέλη 1992, λίγο μετά τη νομοθετική ρύθμιση για την απελευθέρωση των αεροπορικών συκοινωνιών και υπέβαλε αίτηση άδειας εκμετάλλευσης στην ΥΠΑ τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, όντας μια από τις πρώτες ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες στον Ελλαδικό χώρο. Είχε αρχικά δηλωσει ένα και μοναδικό αεροσκάφος, ένα British Aircraft Corporation BAC 1-11-215AU (SX-BAR, cn 096) με το οποίο σκόπευε να ξεκινήσει πτήσεις τσάρτερ.
Βάσει του νόμου που ίσχυε τότε, η εταιρεία είχε πληρώσει ήδη το 51% του αεροσκάφους σε μετρητά ώστε να μπορεί να αποδείξει ότι της ανήκει, ώστε να πληροί την βασική προυπόθεση για την έκδοση άδειας. Οι ιδιαιτερότητες του σκάφους ήταν αρκετές. Πήρε από την ΥΠΑ το ελληνικό νηολόγιο του, το οποίο όπως είπαμε πιο πάνω, δεν αναρτήθηκε ποτέ επάνω στο αεροσκάφος. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος ήταν το πρώτο single aisle jet που νηολογήθηκε στην Ελλάδα και δεν ανήκε στην Olympic Airways ή την Olympic Aviation. Πέρασε απο γενικό έλεγχο στην ΕΑΒ, η οποία τεχνικά του έδωσε το ΟΚ. Αλλά επισήμως η ΥΠΑ δήλωνε ότι είχε ένα πρόβλημα με τον τύπο, διότι ήταν παλιός και οι κινητήρες του τεχνολογίας δεκαετίας '60, δεν πληρούσαν σε καμμία περίπτωση τις ευρωπαικές προδιαγραφές ηχορύπανσης. Για ποιόν λόγο τον είχε αποδεχθεί αρχικά και κατόπιν άλλαξε γνώμη, μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε.

Η εταιρεία είχε παραγγείλει και 2 Boeing Β727-200 (συγκεκριμένα τα Β727-231 με νηολόγιο  Ν590CA, cn 20098/731 και Β727-251 Ν268US, cn 20290/747). H ΥΠΑ δεν έδωσε τελικά ποτέ την άδεια της για το πρώτο (αλλά ούτε και για τα άλλα 2), το οποίο ποτέ δεν απογειώθηκε, έστω για δοκιμαστική πτήση. Το SX-BAR ήταν, μαζί με το Constellation της (κατά ειρωνικό τρόπο σχεδόν) ομόνυμης εταιρείας από το 1972, είχε πάρει μεν τα χρώματα της εταιρείας, αλλά αυτό ήταν. Από το 1993 μέχρι σήμερα αλλάζει συνέχεια θέσεις στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Ο ιδιοκτήτης ποτέ δεν εμφανίστηκε να το παραλάβει, ή να φροντίσει για την απομάκρυνση του (κάτι που ακούγεται λογικό μιας και το είχε πληρώσει ήδη πανάκριβα). 'Ετσι το αεροσκάφος κατασχέθηκε από την ΥΠΑ το 1995. Σιγά σιγά άρχισαν να του αφαιρούνται τα εξαρτήματα και οι κινητήρες γιατί ήταν πολύτιμα ανταλλακτικά. Κάποιοι εργαζόμενοι του αεροδρομίου εκφράζοντας τις καλλιτεχνικές τους ανησυχίες, ζωγράφισαν δίπλα στο „HELLENIC“ ένα „Ο“, κάποια στιγμή ένα „ΥΠΑ“, ενίοτε όμως και ένα „HCAA“ και ανάμεσα στις δύο λέξεις το σήμα του φορεα που ήταν μοιραίος για την ιστορία του αεροσκάφους, σίγουρα όμως το κάνανε στην προσπάθεια να δείξουν την κατάσταση της υπηρεσίας. Σήμερα είναι πλέον ένα λεηλατημένο κουφάρι παρατημένο κοντά στα Β727 της Ολυμπιακής (ή ό,τι απέμεινε και από αυτά), σημαδεμένο απο σύγχρονους ανεγκέφαλους βάρβαρους "καλλιτέχνες".

Με την ιστορία της εταιρείας συνδέθηκαν τα παρακάτω αεροσκάφη: